A
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium neve
összeforrt a speciális matematika tagozatos osztályokéval. Az
évtizedek
óta magas színvonalon zajló munka eredményeként a hazai és
nemzetközi
versenyeken remekül szerepelnek az iskola diákjai. Az egyetemek
szívesen fogadják az itt végzetteket, akikből sokan később maguk is
a
tudományos kutatómunka élvonalában folytatják munkájukat. Rengeteg
kiváló tanár tanított és tanít ma is, számos eredmény, különleges
esemény fűződik más tantárgyakhoz is, mégis a matematika ezek között
az, amelyismertté és elismertté tette a Fazekast.
Diákjaink
sokféleképpen találkoznak a matematikával. Egyrészt magukon a
tanórákon, de fontos szerepe van a szakköröknek, az egyéni
Kömalozásnak, a táboroknak, újabban az internetnek. Most vegyük
alaposabban szemügyre a táborokat, ezen belül is a hagyományos őszi
tábort.
1. Helyszín:
A tábor
rendje, munkája évtizedek alatt alakult ki. A helyszín és az időpont
régebben változatos volt. Thiry Imréné, Gabi néni még örömmel emlékezik
a Tahiban rendezett táborról, ahol az Állami Népi Együttes
„edzőtáborának” lehettek vendégei. Volt olyan év, amikor nem
voltlehetőség elutazni, ekkor az iskola falain belül szervezte meg
Kavics tanár úr a tábort. A 90-es években eleinte Dömsödön, majd az
utóbbi 10 évben Kismaroson volt a tábor.
A helyszín
szempontjából ideális, ha könnyen elérhető Budapestről, így az
alkalmanként meghívott előadók szervezése egyszerűbb. Jó ha van a
közelben focipálya. Az egy hetes program során szükség van némi
kikapcsolódásra, mozgásra. Kismaroson van ping-pong asztal,
játszótér.
Előfordult már, hogy olyan meleg idő volt, hogy a Dunaparton napozni
lehetett, a merészebbek úsztak egyet, vagy kenuztak.
Szükséges
felszerelés a tábla, ezt korábban évente szállították a helyszínre.
A
Fazekas 97-98-as renoválása után a régi táblák közül egy a kismarosi
táborba került, így ez a kérdés megoldódott. A matekozás a tábor
ebédlőjében történik. Kicsit szűkös a hely, de mégéppen megfelelő. A
jelenlegi táborban nincs internetezési lehetőség. Ennek jó és rossz
oldalai is vannak. Elképzelhető, hogy pár év múlva a számítógép
szorosabb segítőtársunk lesz.
2. Időpont:A
tábor időzítése a tanév és a versenyek beosztásán múlt. Mivel a
Kürschák verseny október első felében kerül megrendezésre, ezért a
matematika munkaközösség úgy gondolta, érdemes előtte rendezni a
tábort. Több, mint 15 éve a tábor szeptember utolsó hetében van.
Hétfőnreggel indulunk, pénteken délután érkezünk vissza.
3. Utazás:
Mivel
a tábor közel van Budapesthez, az utazás nem vesz el túl sok időt az
érdemi munkából. Dömsödre különjáratú autóbusszal ment a csapat,
Kismarosra vonattal utaztunk. A Máv bevezette a zónázó vonatokat. Ezek
segítségével a Nyugati pályaudvarról 36 perc alatt értünk ki, ami
roppant kedvező. Előfordult már, hogy egy-egy csapat kerékpárral jött.
A tábor közelsége miatt az utazás költségei nem magasak.
4. Ellátás:A
táborban 4-6 fős szobák vannak. Mivel a munka is 4 fős csapatokban
folyik, ezért ez ilyen szempontból ideális. Hideg időben fűthetők a
szobák. Idén erre nem volt szükség, napközben a csodálatos
napsütésben
a tágas verandán lehetett dolgozni. Naponta három közös étkezés van,
ezen kívül este lehet vajas, vagy zsíros kenyeret enni. Közel van
bolt
és zöldséges, itt további kiegészítők vásárolhatók. Az idei tábor
slágere a „Trombi-Dumbi” szénsavas üdítőital volt. A kismarosi
táborban
45-50 fő elhelyezésére van lehetőség.
Miáltalában
35-40 fővel megyünk. Idén a 8 specmatos csapaton kívül egy-egy
csapat
volt a gimnázium 11. és 12. évfolyamáról. Ennek köszönhetően a két
tanárral együtt 42-en voltunk.
5. Napirend:Az
egyes napirendi pontok ideje azétkezéseken kívül kicsit változhat. A
táborlakókat a megérkezéskor tájékoztatjuk a beosztásról. Az idei
táborban körtemuzsika hangja jelezte a napi beosztás következő
fázisait. A tábor általános napirendje a következő volt:
- 7.30.ébresztő
- 8.00. reggeli
- 9.00. közös munka
- 10.30. egyéni, ill. csapatmunka
- 12.00. közös munka
- 13.00. ebéd
- 14.00. csendes pihenő
- 15.00. szabadidő
- 17.00. közös munka
- 19.00. vacsora
- 20.00. szabadidő
- 23.00. takarodó
A
táborban az évtizedes hagyományok szerint négyfős csapatokban
dolgoztak
a diákok. Az idei táborban 4-4 csapat volt a speciális matematika
tagozat utolsó két évfolyamáról. Hozzájuk csatlakozott két további
csapat melynek tagjai a tavalyi versenyeken szépen szerepeltek.
Egyiket
11-es,amásikat 12-es diákok alkották. Összesen hat lány és 34 fiú
volt.
A
speciális matematika tagozatos osztályokból érkezett csapatok
összeállítása idén úgy alakult, hogy az osztályok legjobbjai nem
tömörültek egy csapatba, hanem szétszóródtak, így vezéregyéniségei
voltak brigádjuknak. A csapatmunka ritkán tud az iskolában ekkora
teret
kapni, itt remekül működött. Egyik gyerek elmondja a társának az
ötletét, az finomít rajta, együtt töprengenek a lehetséges
befejezésen.
A
csapatokösszeállítása a 11. évfolyamon már tavasszal megtörtént,
nyáron
lehetőség volt a közös készülésre. A 12-esek szeptember elején
alkották
meg a kvartetteket.
7. Felkészülés:A
táborra minden csapat 30-40 feladatot hoz. Ezek összeállítása nagy
munka. Előzetesen búvárkodni kell a könyvtárban, régi Kömalokban,
régi
versenyfeladat gyűjteményekben. A Nemzetközi Matematikai
Diákolimpián
résztvevő csapatok hozzák magukkal országuk versenyfeladatait.
Ezeket
akis kiadványokat a csapatok rendelkezésére bocsátotta az olimpiai
csapat helyettes vezetője, Dobos Sándor. A matematikázáson kívül
további haszna is van ennek, hiszen angolul, németül, franciául
olvashatták a feladatokat és megoldásaikat a gyerekek. Így
nemzetközi
mércétállíthatnak maguk elé, összehasonlíthatják a hazai nívót más
országok versenyfeladatainak nehézségi szintével.
Feltétlenül
meg kell említenünk a feldolgozásra kiadott anyagok közül néhányat.
Több, mint két évtizede rendezik már a Városok Viadala versenyeket.
Az
első 16 év anyagát az Ausztrál Matematikai Társulat kiadta. Ezek a
könyvek sok szép feladatot biztosítottak a tábornak. Az idegennyelvű
szakirodalmat a csapatok már májusban megkapták. A szorgalmas diákok
így a nyár folyamán már készülhettek a táborra.
A
diákok maguk is kitűznek problémákat. Az iskolában oly ritka, hogy
nem
a tanár adja a feladatot, hanem a gyerek. Itt a táborban ez is
megvalósulhat. A tábor legemlékezetesebb feladatai sokszor a saját
„gyártmányok”. Előfordul az is, hogy egy feladat
továbbfejlesztéséről van ilyenkor szó, a paraméterek más
beállításáról, de lehetnek teljesen eredeti új ötletek is.
8. A matematikázás szervezése:A
táborba szánt feladatsorokat a csapatok két héttel a tábor kezdete
előtt leadták Hraskó András tanár úrnak, aki ezeket elérhetővé tette
a
matek portálon. Hétfőn a táborba érkezve minden csapat kitűzött egy
feladatot minden más csapatnak. Ezután a csapatok saját
feladataikongondolkoztak. A közös matekozásokon a csapatok a
táblánál
előadták a feladatok megoldását. Kedden a 11-esek a 12-eseknek és
viszont tűztek ki újabb feladatokat egymásnak, szerdán az évfolyamok
egymás között adtak ki újabb példákat.
Voltak olyan
feladatok, melyeken mindenki gondolkozott. A korábbi években a
tanárok
tűztek ki feladatokat, melyeket a szabadidőben lehetett a tanári
szobában elmondani. Idén hétfőn és kedden este és szerdán ebéd után
minden csapat kitűzött egy feladatot az összes többi csapatnak.
Ennek
megoldását egymásnak mondták el a gyerekek, majda közös
megbeszélésen a
legszebb megoldás hangozhatott el.
Az egymásnak
adott feladatok közül azokat, amelyekkel nem birkózott meg az a
csapat,
amelyik kapta, kitűztük közös gondolkozásra. Egy ilyen feladatot
megoldani már nagy dicsőség. Volt olyan feladat is, amelyet senki
nem
tudott megoldani. Ilyenkor a kitűzőnek a feladata, hogy ismertesse a
megoldást. Ha ez frappáns és belefér 10 percbe érthetően, az
dicsőség a
kitűzőnek. Néha előfordul olyan is, hogy valaki elveti a sulykot és
túl
nehéz feladatot ad fel, melynek a megoldása is roppant tekervényes.
Az
ilyen esetekből is sokat lehet tanulni.
9. Tanári munka:Az
idei táborban Táborné Vincze Márta és Dobos Sándor vezették a munkát
hétfőtől szerdáig, ekkor Hraskó András és Pataki János vette át az
irányítást. A tanárok feladatokat adhatnak fel, melyek az
esetlegesen
hiányzó területekre vezetnek. Figyelik az elhangzó megoldásokat,
kiegészítik szükség esetén azokat. Lehetőség nyílik gyakran egy-egy
feladat kapcsán további megjegyzéseket tenni, rávilágítani olyan
összefüggésekre, melyet a megoldó, vagy a kitűző nem is vett észre.
A
diákok remek partnernek bizonyultak idén is. A szervezési,
irányítási
munkán kívül csak a matematikára kellett koncentrálni, nem volt
semmi
probléma a 40 diákkal.
A matematika tábor nagyon
szép és élő hagyomány. Rengeteget ad diáknak és tanárnak egyaránt.
Bárcsak a továbbiakban is ilyen szépen működhetne ez a Fazekas
Műhely!
Köszönet a diákok lelkesedéséért, a tanárok munkájáért, az iskola
támogatásáért és a Fazekas Mihály Oktatási Kulturális és Sport
Alapítvány anyagi támogatásáért.
Budapest, 2005. október 25.
Dobos Sándor